Wat gebeurt er met overtollige elektriciteit?

Wat gebeurt er met overtollige elektriciteit?

Consumenten kunnen de overtollige elektriciteit opslaan in een accu, bijvoorbeeld in een elektrische auto. Er zijn ook losse accu’s te koop voor in huis, daarmee kun je de stroom op een minder zonnig moment inzetten. Die thuisaccu’s zijn (nog) wel behoorlijk prijzig.

Wat gebeurt er als de netfrequentie niet constant is?

De elektriciteit die in het net wordt geïnjecteerd (productie en import) moet steeds gelijk zijn aan de verbruikte hoeveelheid. Zo niet, ontstaat een black-out.

Wat te doen met overschot elektriciteit?

Dat lijkt dus geen geweldig idee. Maar je kunt een eventueel overschot aan elektriciteit zo wel ‘opmaken’ en dan overschakelen op gas. Dit is een wat kale energievergelijking. Selectief verwarmen kan wel degelijk efficiënt zijn omdat je dan minder energie nodig hebt om hetzelfde comfort te bereiken in je huis.

Hoeveel krijg je terug voor elektriciteit?

Om u een idee te geven: wanneer u per jaar 4.000 kWh elektriciteit opwekt, waarvan u 2.000 kWh niet meteen verbruikt, dan ontvangt u voor de resterende stroom een injectietarief van 3,5 eurocent/kWh of in totaal 70 euro. De weergeven prijzen gelden voor de residentiële verbruiker.

Waarom 50 hertz?

Toen elektriciteit in Europa in zwang raakte beheersten Duitse bedrijven zoals AEG en RWE al snel de markt. Waarschijnlijk is er bij AEG om die reden voor 50 Hz gekozen. 50 past rekenkundig veel makkelijker in het metrieke stelsel dan 60. 50 Hz is precies 100 golftoppen van de sinus per seconde.

Hoe werkt het elektriciteitsnet?

Wanneer uw computer of een ander elektrisch apparaat aanstaat, dan stromen de elektronen door de onderdelen van dat apparaat. Hierdoor krijgt het apparaat de energie die het nodig heeft om te werken. Elektronen stromen altijd van een plaats waar veel elektronen zijn, naar een plaats waar weinig elektronen zijn.