Wat is er gebeurd met de Herald of Free Enterprise?

Wat is er gebeurd met de Herald of Free Enterprise?

De Herald of Free Enterprise was een Brits roll-on-roll-off autoveer dat op 6 maart 1987, vlak na vertrek naar Dover uit de haven van Zeebrugge, kapseisde. De ramp kostte 193 mensen het leven.

Waar is de Herald of Free Enterprise gezonken?

Dertig jaar geleden kapseisde de veerboot Herald of Free Enterprise voor de kust van de Belgische stad Zeebrugge. 193 van de 539 opvarenden kwamen om het leven. Het ongeluk is daarmee een van de grootste naoorlogse scheepsrampen in Europa.

Waar is de Estonia gezonken?

De Estonia zonk in september 1994 in de Oostzee, ten zuiden van de Finse kust. Het schip was van de Estse hoofdstad Tallinn op weg naar Stockholm. Van de 989 opvarenden werden er niet meer dan 137 gered. Het geldt als de grootste scheepsramp in Europa van na de Tweede Wereldoorlog.

Waar zonk de Herald of Free Enterprise?

Twintig jaar geleden kapseisde de ‘Herald of Free Enterprise’ voor de kust van Zeebrugge. In 1994 verging ook RoRo-ferry ‘Estonia’, in de Oostzee.

Waarom zonk de Estonia?

In 1997 luidden de officiële conclusies van een internationaal onderzoek naar de ramp (gezamenlijk uitgevoerd door Zweden, Finland en Estland) dat de ferry tijdens een storm gezonken is doordat de sloten van de boegdeur niet meer werkten.

Wat is er gebeurd met Estonia?

De Estonia zonk in de nacht van 27 op 28 september 1994 tijdens een routineoversteek van Tallinn naar Stockholm. Aan boord bevonden zich 803 passagiers, de meesten van hen Zweeds, en 186 bemanningsleden, overwegend Ests. Van de 989 opvarenden overleefden er 137 onder wie een Nederlandse vrachtwagenchauffeur.

Waardoor is Estonia gezonken?

Het geldt als de grootste scheepsramp in Europa van na de Tweede Wereldoorlog. In 1997 werd het onderzoek naar de ramp afgesloten. De conclusie was dat de Estonia was gezonken doordat de boegdeur was afgebroken, waardoor het zeewater vrij spel had om het schip in te stromen.

Wat deed de Estonia zinken?